زن منتظر و منتظر پروری 5
من یک زنم …
یک زن منتظر …
مادر منتظر …
منتظر ظهور نور
نوری که وجود تاریکم را روشنایی بخشد
راهم را هموار کند مسیر پر از چوب و خاشاک است
من منتظر پرورم …
به فرزندم نام مهدی را آموختم
برایش انتظار را صرف کردم
ظهور را نقاشی کردم
او را در مدرسه صاحب الزمان ثبت نام کردم
الفبای مهدویت را برایش به تصویر کشیدم
داستان اخر الزمان را برایش تعریف کردم
از فتنه ها و انحراف ها برایش گفتم
از غربت مولا و تنهایی آقا
برایش گفتم و گفتم و گفتم …..
تا در عصر ظهور مولایم خانه به خانه به دنبال یار نباشد
زانوانش را در آغوش نگیرد
سکوت نکند….. بغض راه گلویش رانبندد…..
آرزو میکنم که وقتی آمدی چشمانم شرمسار نگاهت نباشد
چشم هایم فریاد برآورند که…
من منتظربودم ….
من منتظر پرورش دادم ….
زن منتظر و منتظر پروری 4
انتظار فرج، روح تازهاى است كه اگریه زن منتظر آن را در كالبد کودکانش بدمد ، آنان را پاىبند ارزشها و هنجارهاى دينى مى كند.اگر زن در خانواده بتواند به عنوان منتظر سازنده، الگوى رفتار مناسبى براى فرزندان و همسرش باشد می تواند با سعه صدر و اخلاق حسنه بارقه هاى انتظار را در دل فرزندان روشن کند . بدين ترتيب، آنان به زندگى همراه با معنويت در پيوند با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ترغيب مى شوند و انگيزه لازم براى متعهد شدن به هنجارهاى جامعه دينى را به دست مى آورند. همچنين با برخوردارى مهرورزى و واكنشهاى عاطفى، زمينه بازگشت آنان به دامن پرمهر مهدوى فراهم مى شود و به نداى مولاى خويش، امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف كه آنان را به تلاش فرامى خواند، پاسخ مثبت مى دهند.
فيعمل كلّ امرئ منكم بما يقرب به محبّتنا؛( بحار الانوار، ج 53، ص 176.) پس هريك از شما بايد كارى كنيد تا به محبت و دوستى ما نزديك شويد.
وظيفه زن منتظر،منتظرپروریست یعنی پيوند دادن و آشنا كردن خانواده با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف و گوشزد كردن دوستى و محبت حضرت به آنان است تا خود را در جهت پيوند معنوى با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف، متعهد و پاىبند به هنجارهاى دينى گردانند و از هنجارشكنى و كجروى دست بردارند. زن منتظر واقعى كسى است كه به خودسازى بپردازد، معارف، ارزشها و محبت آنان را نشر دهد و به فرزندان بياموزد تا مكتب اهل بيت عليهم السّلام احيا شود:
امام صادق عليه السّلام مىفرمايد:
رحم اللّه عبدا اجترّ مودّة الناس إلينا، فحدّثهم بما يعرفون و ترك ما ينكرون؛ (محمد تقى موسوى اصفهانى، مكيال المكارم، ج 2، ص 140، تحقيق و نشر مؤسسه امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف، قم 363)
زن منتظر و منتظر پرور3
با در نظر گرفتن اطلاق ادله انتظار فرج (افضل اعمال امتى انتظار الفرج من اللّه عزوجل بحار الانوار، ج 52، ص 122.) و يا روايت امام صادق عليه السّلام در دعاى عهد- كه زنان و مردان را به طور مساوى دربر مى گيرد- زنان نيز همچون مردان در صف منتظران حضرت حجت قرار دارند. آنچه از روايات و معارف دينى استفاده مى شود، آن است كه انقلاب حضرت حجت با حضور ياران و سربازان مؤمن و عاشق صورت مى پذيرد و با در نظر گرفتن نقش تربيت در امر پرورش نيروهاى انسانى، روشن مى شود كه اگر بر فرض، هيچ زنى هم در نهضت و قيام حضرت حجت عجل اللّه تعالى فرجه الشريف حضور نداشته باشد؛ تمام مردان آن صحنه، با تلاش و تربيت زنان، لياقت حضور پيدا كرده اند و اين را مى توان علاوه بر نقش حضور شخصى، يك حضور فعال براى تمامى زنان لحاظ كرد.
جاى دارد در اينجا سخن امام خمينى رحمه اللّه را زينت بخش كلام خود كنيم كه: «زن، نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن، مظهر تحقق آمال بشر است. زن، پرورشدهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج مى رود. دامن زن، محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».. كلام امام، دفتر سوم، زن، ص 111.
نجم ثاقب 2
شكى نيست و به تجربه ثابت شده كه زنان در انقلابها نقش مؤثّر و تعيين كننده دارند، زنان هستند كه جوانان رشيد و سلحشور در دامان پاك خود مى پرورانند و در پشت جبهه و خانه دارى، پشتيبان محكم و خوب براى مردان مى شوند، آنها مى توانند با تصميم آهنين خود شهيد پرور باشند، آتش انقلاب را شعله ور سازند، و در كنار جبهه ها به پانسمان زخمى ها بپردازند و نوازشگر انقلابيون شوند.
در زمان ظهور نیز آنان برای انقلاب مهدی می توانند عزیزانشان را پرورش دهند آنان باید همچان که خود برای ظهور لحظه شماری می کنند فرزندانشان نیز به انتظار عادت دهند.
به اين ترتيب زنان علاوه بر خود، فرزندان و مردانشان را نیز منتظر،پرورش می دهند .زنان بايد شخصيت و نيروى معنوى خود را بيابند و بدانند كه مى توانند نقش سازنده اى داشته باشند و از اصحاب امام مهدى عليه السّلام گردند و در جبهه هاى سياسى و نظامى شركت و تلاش فعّال نمايند و همچون زينب كبرى عليها السّلام مسؤوليتهاى سنگين يك انسان كامل را بدوش بكشند و رسالت خود را انجام دهند. به اميد آن روز!
به اين حديث نيز توجّه كنيد:
مفضل رحمه اللّه گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
«همراه مهدى عليه السّلام سيزده زن هست.
عرض كردم: اين بانوان براى چه در كنار مهدى عليه السّلام هستند؟
فرمود: اينها مجروحان را مداوا مىكنند و از بيماران جنگى پرستارى مى نمايند، چنانكه زنان در زمان پيامبر صلى اللّه عليه و اله در جنگها اين كارها را به عهده مى گرفتند» اثبات الهداة، ج 7، ص 150- 171.
زن منتظر و منتظرپروری 1
زنان منتظر زنانی هستند که در روایات از آنها به بدی یاد نمی شود زنانی هستند که صفات رذیله ندارند و خود راشبیه زنان سرزنش شده در آخر الزمان نمی کنند آنها زنانی هستند که فرهنگ منتظر و منتظر پروری را در جامعه گسترش می دهند.
امام على عليه السّلام فرمود:
در آخر الزّمان و نزديك شدن رستاخيز كه بدترين زمانها است، زنانى آشكار مى شوند كه برهنه و لخت هستند؛ زينتهاى خود را هويدا مى سازند، به فتنه ها داخل مى شوند و به سوى شهوت ها مى گرايند. به لذتها مى شتابند، حرامهاى الهى را حلال مى شمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود. و رأيت الرّجل اذا مرّ به يوم و لم يكسب فيه الذّنب العظيم من فجور او بخس مكيال او ميزان او غشيان حرام او شرب مسكر كئيبا حزينا …»، محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 8، ص 40.