زن منتظر و منتظر پرور3
با در نظر گرفتن اطلاق ادله انتظار فرج (افضل اعمال امتى انتظار الفرج من اللّه عزوجل بحار الانوار، ج 52، ص 122.) و يا روايت امام صادق عليه السّلام در دعاى عهد- كه زنان و مردان را به طور مساوى دربر مى گيرد- زنان نيز همچون مردان در صف منتظران حضرت حجت قرار دارند. آنچه از روايات و معارف دينى استفاده مى شود، آن است كه انقلاب حضرت حجت با حضور ياران و سربازان مؤمن و عاشق صورت مى پذيرد و با در نظر گرفتن نقش تربيت در امر پرورش نيروهاى انسانى، روشن مى شود كه اگر بر فرض، هيچ زنى هم در نهضت و قيام حضرت حجت عجل اللّه تعالى فرجه الشريف حضور نداشته باشد؛ تمام مردان آن صحنه، با تلاش و تربيت زنان، لياقت حضور پيدا كرده اند و اين را مى توان علاوه بر نقش حضور شخصى، يك حضور فعال براى تمامى زنان لحاظ كرد.
جاى دارد در اينجا سخن امام خمينى رحمه اللّه را زينت بخش كلام خود كنيم كه: «زن، نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن، مظهر تحقق آمال بشر است. زن، پرورشدهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج مى رود. دامن زن، محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».. كلام امام، دفتر سوم، زن، ص 111.