امید به زندگی در سایه ی انتظار
مهمترین آثار فردی موعود باوری بارویکردی روانی ، امید به زندگی و پرهیز از یأس و نا امیدی است .امید یکی از مؤلفه های اصلی انتظار به شمار می آید زیرا ( انتظار حالتى است نفسانى كه آمادگى براى آنچه انتظارش را مىكشيم، از آن برمىآيد که در واقع امید را در خود دارد و ضدّ آن يأس و نااميدى است، پس هر قدر كه انتظار شديدتر باشد، آمادگى و مهيّا شدن قوىتر خواهد بود) مكيال المكارم –محمد تقی اصفهانی-حائری قزوینی انتشارات مسجد مقدس جمکران قم ج2، ص: 196 و بر کسی پنهان نیست که امید و انتظار با زندگی بشر انس گرفته است و انسان بدون امید و انتظار نمی تواند لحظه ای بر مشکلات و سختی های دنیا فاقد آید و نه تنها زندگی اش نشاط و شور و مستی را ندارد بلکه غم و غصه تمام وجودش را فرا می گیرد گویا در گودالی تاریک گرفتار شده است و روزنه ای از روشنایی در آن نیست و یا همانند چوب خشکی همراه مسیر آب به این سو و آن سو می رود در اینجا ست که یأس و نا امیدی تمام وجود و هستی اش را فرا میگیرد و هر روز آرزوی مرگ می کند ، ولی امید به آینده ای روشن می تواند به انسان جان تازه ای بدهد همان طور که ویکتور فرانکل در کتابش آورده است (که تنها چیزی که به زندانی های منتظر مرگ دلگرمی می داد روزنه ی امید بود و زندانی که امید به آینده را از دست داده بود محکوم به فنا بود و با از دست دادن ایمان به آینده دستاویز معنوی خود را نیز به یکباره از دست می داد و خود را محکوم به فروپاشی به شکل پوسیدگی جسمانی و روانی می دید.)"ویکتور فرانکل –انسان در جستجوی معنا –نهضت صالحیان و مهین میلانی- انتشارات درسا-ص 113″ در حقیقت همین روزنه های نورانی انتظار هستند که پویایی و حرکت به قله های رفیع را در بشر زنده میکند و به او می آموزد که با انتظار هست که نابسامانی های روحی و ادراکی از بین می رود و دریچه های امید و پویایی گشوده می شود .
دوران غيبت كبرى متّصف به فتنه و انحراف مى باشد، زيرا سود خواهيهاى شخصى و انگيزه هاى فردى كه موجب تحريك به سوى دستيابى به قدرت هر چه بيشتر و مال هر چه فراوانتر مىب اشد بیشتر می شود ،( صدر، محمد - تاريخ غيبت كبرى - مترجم: افتخار زاده، حسن- جلد: 1 - نيك معارف -تهران( ايران) -1382 ه. ش -ص456 ) پس زمینه فساد در جامعه نیز بیشتر می شود و اکثریت مردم را به آلودگی می کشاند تنها چیزی که انسان های پاک را از این خطرات حفظ کرده و روح امید را در روح آنها می دمد و آنها را به مقاومت و خویشتن داری دعوت می کند موعود باوری و اعتقاد به ظهور منجی است انسانی که به آینده امیدوار است و می داند که در آینده ای نزدیک جهان به شکوفایی می رسد هیچ گاه خود را در فساد نمی اندازد او همیشه از طینت پاک خویش محافظت می کند تا در آ ن روز موعود را در پاکی تمام درک کند در روایات هم منتظر واقعی را کسی معرفی کردندکه خود را با ورع و پرهیزکاری و دوری جستن از ناهنجاری ها و و آراستن به هنجارها و خوبی ها وفق دهد( من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر»؛ محمد بن ابراهیم، نعمانی، الغیبه، تحقیق علی اکبر غفاری، ص 200، ح16، مکتبه الصدوق.)
عشق یعنی تو....
محبوب ترین اعمال
و به روايت صدوق رحمه اللّه در خصال از اصول اربع مائه، امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: «منتظر فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد نشويد كه محبوبترين اعمال نزد خدا انتظار فرج است» خصال، ج 2، ص 616.
زن منتظر و منتظر پروری 5
من یک زنم …
یک زن منتظر …
مادر منتظر …
منتظر ظهور نور
نوری که وجود تاریکم را روشنایی بخشد
راهم را هموار کند مسیر پر از چوب و خاشاک است
من منتظر پرورم …
به فرزندم نام مهدی را آموختم
برایش انتظار را صرف کردم
ظهور را نقاشی کردم
او را در مدرسه صاحب الزمان ثبت نام کردم
الفبای مهدویت را برایش به تصویر کشیدم
داستان اخر الزمان را برایش تعریف کردم
از فتنه ها و انحراف ها برایش گفتم
از غربت مولا و تنهایی آقا
برایش گفتم و گفتم و گفتم …..
تا در عصر ظهور مولایم خانه به خانه به دنبال یار نباشد
زانوانش را در آغوش نگیرد
سکوت نکند….. بغض راه گلویش رانبندد…..
آرزو میکنم که وقتی آمدی چشمانم شرمسار نگاهت نباشد
چشم هایم فریاد برآورند که…
من منتظربودم ….
من منتظر پرورش دادم ….
زن منتظر و منتظر پروری 4
انتظار فرج، روح تازهاى است كه اگریه زن منتظر آن را در كالبد کودکانش بدمد ، آنان را پاىبند ارزشها و هنجارهاى دينى مى كند.اگر زن در خانواده بتواند به عنوان منتظر سازنده، الگوى رفتار مناسبى براى فرزندان و همسرش باشد می تواند با سعه صدر و اخلاق حسنه بارقه هاى انتظار را در دل فرزندان روشن کند . بدين ترتيب، آنان به زندگى همراه با معنويت در پيوند با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ترغيب مى شوند و انگيزه لازم براى متعهد شدن به هنجارهاى جامعه دينى را به دست مى آورند. همچنين با برخوردارى مهرورزى و واكنشهاى عاطفى، زمينه بازگشت آنان به دامن پرمهر مهدوى فراهم مى شود و به نداى مولاى خويش، امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف كه آنان را به تلاش فرامى خواند، پاسخ مثبت مى دهند.
فيعمل كلّ امرئ منكم بما يقرب به محبّتنا؛( بحار الانوار، ج 53، ص 176.) پس هريك از شما بايد كارى كنيد تا به محبت و دوستى ما نزديك شويد.
وظيفه زن منتظر،منتظرپروریست یعنی پيوند دادن و آشنا كردن خانواده با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف و گوشزد كردن دوستى و محبت حضرت به آنان است تا خود را در جهت پيوند معنوى با امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف، متعهد و پاىبند به هنجارهاى دينى گردانند و از هنجارشكنى و كجروى دست بردارند. زن منتظر واقعى كسى است كه به خودسازى بپردازد، معارف، ارزشها و محبت آنان را نشر دهد و به فرزندان بياموزد تا مكتب اهل بيت عليهم السّلام احيا شود:
امام صادق عليه السّلام مىفرمايد:
رحم اللّه عبدا اجترّ مودّة الناس إلينا، فحدّثهم بما يعرفون و ترك ما ينكرون؛ (محمد تقى موسوى اصفهانى، مكيال المكارم، ج 2، ص 140، تحقيق و نشر مؤسسه امام مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف، قم 363)
زن منتظر و منتظر پرور3
با در نظر گرفتن اطلاق ادله انتظار فرج (افضل اعمال امتى انتظار الفرج من اللّه عزوجل بحار الانوار، ج 52، ص 122.) و يا روايت امام صادق عليه السّلام در دعاى عهد- كه زنان و مردان را به طور مساوى دربر مى گيرد- زنان نيز همچون مردان در صف منتظران حضرت حجت قرار دارند. آنچه از روايات و معارف دينى استفاده مى شود، آن است كه انقلاب حضرت حجت با حضور ياران و سربازان مؤمن و عاشق صورت مى پذيرد و با در نظر گرفتن نقش تربيت در امر پرورش نيروهاى انسانى، روشن مى شود كه اگر بر فرض، هيچ زنى هم در نهضت و قيام حضرت حجت عجل اللّه تعالى فرجه الشريف حضور نداشته باشد؛ تمام مردان آن صحنه، با تلاش و تربيت زنان، لياقت حضور پيدا كرده اند و اين را مى توان علاوه بر نقش حضور شخصى، يك حضور فعال براى تمامى زنان لحاظ كرد.
جاى دارد در اينجا سخن امام خمينى رحمه اللّه را زينت بخش كلام خود كنيم كه: «زن، نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن، مظهر تحقق آمال بشر است. زن، پرورشدهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج مى رود. دامن زن، محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».. كلام امام، دفتر سوم، زن، ص 111.
نجم ثاقب 2
شكى نيست و به تجربه ثابت شده كه زنان در انقلابها نقش مؤثّر و تعيين كننده دارند، زنان هستند كه جوانان رشيد و سلحشور در دامان پاك خود مى پرورانند و در پشت جبهه و خانه دارى، پشتيبان محكم و خوب براى مردان مى شوند، آنها مى توانند با تصميم آهنين خود شهيد پرور باشند، آتش انقلاب را شعله ور سازند، و در كنار جبهه ها به پانسمان زخمى ها بپردازند و نوازشگر انقلابيون شوند.
در زمان ظهور نیز آنان برای انقلاب مهدی می توانند عزیزانشان را پرورش دهند آنان باید همچان که خود برای ظهور لحظه شماری می کنند فرزندانشان نیز به انتظار عادت دهند.
به اين ترتيب زنان علاوه بر خود، فرزندان و مردانشان را نیز منتظر،پرورش می دهند .زنان بايد شخصيت و نيروى معنوى خود را بيابند و بدانند كه مى توانند نقش سازنده اى داشته باشند و از اصحاب امام مهدى عليه السّلام گردند و در جبهه هاى سياسى و نظامى شركت و تلاش فعّال نمايند و همچون زينب كبرى عليها السّلام مسؤوليتهاى سنگين يك انسان كامل را بدوش بكشند و رسالت خود را انجام دهند. به اميد آن روز!
به اين حديث نيز توجّه كنيد:
مفضل رحمه اللّه گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
«همراه مهدى عليه السّلام سيزده زن هست.
عرض كردم: اين بانوان براى چه در كنار مهدى عليه السّلام هستند؟
فرمود: اينها مجروحان را مداوا مىكنند و از بيماران جنگى پرستارى مى نمايند، چنانكه زنان در زمان پيامبر صلى اللّه عليه و اله در جنگها اين كارها را به عهده مى گرفتند» اثبات الهداة، ج 7، ص 150- 171.
زن منتظر و منتظرپروری 1
زنان منتظر زنانی هستند که در روایات از آنها به بدی یاد نمی شود زنانی هستند که صفات رذیله ندارند و خود راشبیه زنان سرزنش شده در آخر الزمان نمی کنند آنها زنانی هستند که فرهنگ منتظر و منتظر پروری را در جامعه گسترش می دهند.
امام على عليه السّلام فرمود:
در آخر الزّمان و نزديك شدن رستاخيز كه بدترين زمانها است، زنانى آشكار مى شوند كه برهنه و لخت هستند؛ زينتهاى خود را هويدا مى سازند، به فتنه ها داخل مى شوند و به سوى شهوت ها مى گرايند. به لذتها مى شتابند، حرامهاى الهى را حلال مى شمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود. و رأيت الرّجل اذا مرّ به يوم و لم يكسب فيه الذّنب العظيم من فجور او بخس مكيال او ميزان او غشيان حرام او شرب مسكر كئيبا حزينا …»، محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 8، ص 40.
جمعه است....
غروب جمعه است هنوز منتظرم
ازصبح منتظرم
روز جمعه را دوست دارم
مهمان ناخوانده را هم دوست دارم ولی نمیدانم چرا دلهره دارم
دلهره آمدن مهمان ،مهمانی عزیز که سال ها دوریش را تحمل کردم
گفته که جمعه می آید ولی نگفت کی!! چه ساعتی !!!
پس تمام لحظه ها و ساعت ها را به انتظار می نشینم
ولی الان غروب شد و من دلگیرم
دلتنگ تر از همیشه
بغض راه گلویم را بست پس چرا نیامد ………………
اصطلاح موعود
پیوند: /kowsarnet.whc.ir/thewir
موعود را در اصطلاح کلی به چهار صورت تعریف نمودند اول تعریف اعمی که در آن بیان شده است که تمام ملل و ادیان و صاحبان مذاهب حضور دارند اعتقاد به آمدن نجات بخشی که دارای دو ویژ گی اساسی است یک مبارزه با ظلم و ستم و دیگری برگزاری حکومت واجرای عدالت.
در تعریف بین الادیان که صورتی دیگری از تعاریف موعود است و تمامی ادیان به آن اعتقاد دارند، آمدن نجات بخشی آسمانی و مبعوث و دارای قدرت قدسی و برای مبارزه با ظلم و ستم وتحقق حکومت را مژده میدهد.
مسلمانان به فردی الهی که مهدی نام دارد و روزی خواهد آمد و ظلم و ستم را بر می اندازد و عدالت را برپا می کند اعتقاد دارند.
در میان مسلمانان شیعه به آمدن فردی که از جانب خداوند مبعوث شده و از اوصیا و هم نام پیامبر است و غایب است و روزی خواهد آمد اعتقاد دارند که در ادامه به آن به تفصیل اشاره خواهد شد . اعتقاد به موعود، موضوعی است که در همه مذاهب بزرگ جهان از اهمیت خاصی برخوردار است . از این رو، در همه قرون و اعصار، آرزوی موعود جهانی، در دلهای خداپرستان وجود داشته است و با مطالعه کتابهای آسمانی و تاریخ ادیان، به خوبی روشن می شود که عقیده به موعود و مصلح کل، اختصاص به شیعه یا اسلام ندارد، بلکه تمام ادیان و مذاهب آسمانی در این عقیده مشترکند و هر ملتی او را با نام مخصوصی می شناسند: عیسویان به نام مسیح موعود، یهودیان به نام سرور میکائیلی و مسلمانان به نام مهدی موعود. وپیروان همه ادیان معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانی که جهان را فساد، بیدادگری و ظلم و بی دینی فرا گرفته، نجات دهنده ای بزرگ طلوع می کندو جهان ظلمانی را به سوی دنیای روشن از عدالت و مهرورزی سوق می دهد وعطر خداپرستی را در تمام جهان پراکنده خواهد کرد .
کتاب زندگی
خودم به حال خودم گریه میکنم
پرونده گناهم را کم مرورکن آقا
حداقل پرونده ام را باز کردی چشم هایت را ببند آقا
با چشم های بسته نیز می توان شرمساری کسی را کم کرد…
با چشم های بسته بهتر می توان کسی را بخشید ..
پرونده ی گناهم هر چند سنگین هست اما مرواریدی درون خویش دارد
مروارید پرونده ی گناهم مروارید های اشکم هست که در فراقت می ریزد
پس وقتی پرونده گناهم را گشودی مروارید ها را بردار و چشم هایت را ببند آقا……
آرزوی من ..
دعای فرج
بر منتظران این خبر خوش رسانید
کامشب شب قدر است همه بدانید
با نور نوشتند به پیشانی خورشید
شبی که جهان منتظرش بود درخشید………….
بخوانید همه باهم دعای فرج را…..
یا مهدی....
در طلب امام زمان صلوات الله علیه
در طلب امام زمان صلوات الله علیه
پرواز را بیاموز......
پرواز را بیاموز
نه برای اینکه از زمین جدا شوی
نه برای اینکه به آسمان پرواز کنی
نه برای اینکه رفیق پرندگان شوی
نه برای اینکه بر ابرها پرواز کنی
نه برای اینکه ستارگان را با دستانت لمس کنی
برای انکه به اندازه ی فاصله ی زمین تا آسمان گسترده شوی
زمانی که روحت گسترده شود زمانی که وجودت به پهنه زمین تا آسمان باشد
زمانی که زمین گیر نشوی و بتوانی هر وقت خواستی پرواز کنی
آن وقت زمان ظهور هست
زمان آمدن مردی که تمام زمین و آسمان ظهورش را به نظاره می نگرند………..